PIIRUSTUSPÖYDILTÄ JA UNELMAPILVISTÄ UUSIKSI ORA-VAUNUIKSI
Lorun mukaan pienet tytöt on tehty sokerista, kukkasista, inkivääristä ja kanelista, kun taas pienten poikien valmistusaineksiin kuuluvat muun muassa häntätupsukat. Oralla tiedetään näiden pienten vauvojen vaunujen syntyvän ainakin unelmista, ideoista, perinteistä sekä sopivasta määrästä hyväntuulisuutta ja innokkuutta.
Jotta uudet Ora-vaunut saadaan nurmikoille, lumipoluille ja kadunkulmiin, on näistä unelmista tehtävä totta. Onneksi vaunujen muotoilijoiksi löytyivät parhaat mahdolliset tekijät ihan Oran naapurista, Porin torin laidalta. Tervetuloa ideointipöytään, jossa meitä odottavat apDesignin Juho, Jaakko ja Eero.
Suunnittelutyössä päävastuullisina ovat toimineet teollinen muotoilija Juho ja graafinen suunnittelija Eero. Lisäksi osassa teknisiä ratkaisuja, kuten jousituksen ja kääntyväpyöräisen vaunurungon suunnittelussa kaksikkoa on auttanut muotoilija ja tuotekehitysinsinööri Jaakko. ApDesign on Porissa jo 20 vuotta toiminut muotoilutoimisto. Toimisto tarjoaa monipuolisesti suunnittelupalveluita: tuotemuotoilua, teknistä suunnittelua, tuotekehitystä ja graafista suunnittelua. Suunnittelutiimin kodeissa asustelee alle kouluikäisiä lapsia, joten tuntumaa löytyy niin vaunulenkeistä kuin hiekkalaatikoltakin.
Paula kertoo suunnittelun lähtökohdista:
"Vaunumallistomme kaipasi ehdottomasti uudistusta niin mallien kuin värienkin suhteen. Meillä on ollut ja on edelleenkin loistavia perusvaunuja, mutta halusimme päivittää ominaisuuksia vastaamaan enemmän tätä hetkeä. Haluamme jatkossakin tarjota laadukkaita, kestäviä vaunuja, jotka ovat ajattomia ulkonäöltään, muuttamatta kuitenkaan liian paljon jo hyviksi todettuja runkoratkaisuja. Halusimme myös säilyttää tutun oramaisen ulkonäön ja helppokäyttöisyyden vaunuissa. Ora on hieno ja arvostettu brändi, joka valitettavasti on hieman pölyttynyt vuosien saatossa. Omistajavaihdoksen myötä halusimme nostaa Oran tuotemerkkinä sinne minne se kuuluukin."
Juho ja Eero jatkavat:
"Innostuimme heti, sillä koimme, että Oralla oli paljon hyödyntämätöntä potentiaalia, johon muotoilun keinoin voisi löytyä ratkaisuja. Onnellinen yhteensattuma oli, että Oran tuore toimitusjohtaja Paula yhtyi näkemykseemme. Paula nosti muotoiluajattelun tärkeäksi tekijäksi koko uudistumisprosessissa ja olemmekin saaneet olla kauttaaltaan vaikuttamassa, strategiselta tasolta yksittäisiin vaunuja koskeviin detaljeihin."
Uusien vaunujen suunnittelun takana ollut tiimi on pohtinut muun muassa asiakkaiden mieltymyksiä, käyttäjien vaatimuksia, toimivuutta, käyttöolosuhteita, teknisiä ominaisuuksia ja valmistettavuutta. Koko projektia yhdistävänä teemana on se, miten Ora nostetaan takaisin lastenvaunumerkkien ykkösketjuun. Tärkein tavoite oli luoda hyviksi havaittujen ominaisuuksien ja ajanmukaisten ratkaisujen yhdistelmänä toimivat ja pohjoismaisen tyylikkäät vaunut.
Muotokielessä oli alusta asti itsestään selvää, että tuotemerkin lähes kuusikymmenvuotinen historia toimisi muotoilullisena perustana uutta mallistoa synnytettäessä. Tiimi penkoi pahvilaatikoista löytyneitä kuvia vanhoista Ora-vaunuista, ja tutustui näin Oran design-DNA:han, samalla kun muisteli miten monta kilometriä kukin oli itsekin viettänyt vakosamettirattaissa. Sama ajattomuus ja selkeät linjat on tunnistettavissa niin uusissa malleissa kuin 60 vuotta niitä vanhemmissa Ora-vaunuissa. Lähes kuin sattumalta tämä menneiltä vuosilta tuttu linjakkuus on jälleen hyvin ajankohtaista.
Tulevaisuuden haaveet kiteyttää Paula koko tiimin puolesta:
"Toivotaan että asiakkaat kokevat uudet vaunumme mieluisiksi. Olemme itse todella innoissamme uudesta ja suunnitelmat eivät lopu vaunuihin ja rattaisiin – Porissa ei olla pakattu piirrustuspöytiä vaan kynät ja ideat sauhuavat myös jatkossa!"